جوانها خودشان را آماده کنند!
هم از لحاظ روحی و معنوی، هم از لحاظ اخلاقی، هم از لحاظ علمی، هم از لحاظ درس خواندن، هم از لحاظ جسمی، هم از لحاظ توانایی‌های مدیریّتی، تشکیلاتی، انجمنها- آینده‌ی این کشور مال شما است، باید بتوانید [آن را] اداره کنید. این کشور را میتوانید سرِ قلّه برسانید. مقام معظم رهبری 1397/11/29
آشنایی با امکانات جدید iOS 7
نوشته شده در سه شنبه 02 مهر 1392
بازدید : 80
نویسنده : رضا

ویژگی‌های مثبت: iOS 7 کاملا با طراحی نو همراه شده و در واقع می‌تواند حس و حال یک دستگاه جدید را به آیفون یا آی‌پد شما بدهد. همچنین تعداد قابل توجهی از امکانات خوب مثل به روزسازی خودکار و ساده‌سازی‌های ابزارها نیز در آن چشم‌گیر است. همچنین ایجاد یک مرکز کنترل دم دست با امکانات بسیار جالب مثل AirDrop و ّiTunes Radio نیز اضافه‌شده‌های جالب این نسخه‌ از سیستم عامل هستند. ویژگی‌های منفی: طراحی فلت (Flat ) که البته مد این روزهای وب هم هست هر چند جذابیت‌های بصری خود را دارد اما برای در اختیار قرار دادن سریع اطلاعات ابزار مناسبی نیست. در واقع می‌توان گفت زیبا اما کمتر کاربردی. همچنین برخی از امکانات سیستم عامل جدید برای کاربران آیفون ۴ اس یا آیفون ۴ در دسترس نیست. واقعیت این است که تغییر جدید در چهره iOS 7 رادیکال‌ترین تغییر در این سیستم عامل از زمان معرفی آن تاکنون بوده است. دسترسی سریع به بخش کنترل سیستم که با یک اشاره انگشت از پایین صفحه به سمت بالای آن ایجاد می‌شود واقعا جالب است،‌ امکان اشتراک گذاری فایل از طریق AirDrop یا به خصوص iTunes Radio که یک برنامه پخش مستقیم موسیقی فوق‌العاده است. چهره iOS 7 واقعا تر و تمیزتر شده و می‌توان گفت تقریبا همه چیزی تغییر کرده است. از تایپوگرافی و رنگبندی گرفته تا مولتی‌تسکینگ و نوع آیکون‌های عمومی و چهره دگمه‌ها. همچنین این تغییر چهره شامل سافاری و حتی دوربین عکاسی هم شده و حتی تا صفحات تنظیمات هم امتداد پیدا کرده است. طراحی: نوع طراحی‌هایی که شبیه چرم‌ یا کاغذ حول یک برنامه را گرفته بود کاملا کنار گذاشته شده است. همچنین افکت‌های سه بعدی مانند آیکون‌ها نیز جای خود را به آیکون‌های تخت داده است. استفاده از رنگ‌های شارپ و زنده حس و حال جدیدی را ایجاد می‌کند هر چند در عین حال فرم مدل‌های رنگ‌بندی گوگلی را به یاد ما می‌آورد. طراحی جدید حس خوبی را در افراد ایجاد می‌کند طوری که آدم دوست دارد آن را مرتبا نگاه کند انگار که آیفون را به خصوص به یک گوشی جدید تبدیل کرده است. به طور کلی به نظر می رسد طراحان این برنامه و در راس آن‌ها ”جاناتان او“ مدیر بخش طراحی اپل تمام تلاش خود را کرده تا از iOS یک چهره پویا و جوان و تر و تازه به ما نشان دهد. چهره‌ای که ورق زدن مرتب صفحاتش کاربر را خسته نکند و رنگها به او حس نزدیکی و صمیمیت را القا کند. به این ترتیب از آن طراحی کلاسیک و محکم و خودپسندانه به سمت یک مدل جوان‌پسندتر و مدرن‌تر گام برداشته شده است. البته این سادگی در طراحی باعث نشده طراحی کلی به اندروید خیلی نزدیک شود. مثلا یک فرم زوم‌انیمشین در فرم جدید وارد شده که هنگام باز کردن یا بستن برنامه‌ها یک حرکت نرم‌ را تداعی کند. به رغم این تغییرات عمده در شکل باید توجه داشت که اساس هسته عملکرد سیستم عامل یکسان باقی مانده است.بنابرانی مثلا دیدن سایت‌ها در سافاری همان شکلی است که بوده اما چهره آن متفاوت شده است. 


زیر نویس: چهره صفحه اول کاملا تغییر کرده و همچنین بخش مرکز کنترل که ابزارهای مهم را دم دست کاربر قرار داده است مرکز کنترل یکی از معدود امکانات جدید در iOS 7 بخش مرکز کنترل است که بالاخره و بالاخره تنظیمات مهم و لازم را دم دست قرار داده است. این بخش از هر صفحه‌ای قابل دسترسی است و با یک حرکت اشاره از پایین به بالا روی صفحه ظاهر می‌شود. در این بخش تنظیماتی مثل روشن کردن یا خاموش کردن وای فای، بلوتوث، میزان روشنایی صفحه نمایش، قرار دادن دستگاه روی حالت Airplane و کنترل موسیقی در ‌آن قراردارد. مرکز کنترل همچنین یک دگمه برای روشن کردن یا خاموش کردن چراغ قوه ( فلش دوربین) هم در اختیار کاربر قرار می‌دهد که البته همین امکان باعث از بین رفتن انواع و اقسام اپلیکشین‌هایی خواهد شد که همین امکان ( چراغ قوه) را به صورت یک برنامه به کاربران می‌فروختند. همچنین در این بخش شما به بخش ساعت و آلارم (Alarms ) و ماشین حساب و یا دوربین دسترسی سریعی دارید. بخوانید: همه چیز درباره iPhone 5C و iPhone 5S همانند گذشته حرکت انگشت از بالای صفحه به پایین باعث نمایان شدن بخش Notifications می‌شود. در اینجا تمامی هشدارها، تماس‌های از دست رفته، پیامکها و ... دیده می‌شود. در Notifications سه بخش Today ( که برنامه‌های زمان‌بندی شده شما در تقویم را نشان می‌دهد) ، All ( که تمامی هشدارها و تماس‌ها و پیامک‌ها و .. در آن قرار دارد و Missed ( که شامل تماس‌های از دست رفته یا برخی پیام‌های ندیده مثلا از توییتر یا گوگل پلاس است). یک نکته اینکه بخش Notifications خیلی باز و پهن طراحی شده و به همین دلیل علی رغم‌ اینکه هر یک پیغام به راحتی از پیغام دیگری قابل تفکیک است اما در عین حال برای دیدن همه پیغام‌ّها( به خصوص اگر آدم شلوغی باشید) باید زمان بیشتری را برای اسکرول کردن بگذارید. خب قبلا می‌توانستید در یک نگاه همه پیام‌ها را ببینید اما الان نه . مرورگر سافاری یکی کردن فیلد جست وجو و آدرس مهمترین تغییر سافاری بوده که البته واقعا یک تغییر مهم به حساب نمی‌آید.در گذشته سافاری از دو باکس جداگانه برای جست وجو و آدرس بهره می‌گرفت. این تغییر را البته بسیاری ازمرورگرهای دیگر موبایل و دسک‌تاپ مدتها پیش انجام داده بودند. البته یک تغییر د یگری که در سافاری انجام گرفته این است که برای دیدن صفحات باز به صورت بالا به پایین یا پایین به بالا می‌توان حرکت کرد در حالی که در گذشته حرکت چپ به راست و راست به چپ بود. حالا به این صورت می‌توان یک پیش‌نمایش از صفحات هم از نمای بالا در اختیار داشت که شبیه این را در برخی گوشی‌های اندرویدی دیده بودیم. حالا برای بستن هر صفحه ( از نمای کلی صفحات باز )‌ کافی است آن را به سمت چپ صفحه بکشید. 


در سافاری حالا صفحات را می‌توان در یک نمای کلی دید و یا صفحات اضافی را بست. همچنین نوار اسکرول هم پنهان است و فقط در هنگام اسکرول کردن نمایان می‌شود امکانی که باز هم پیش ازاین موبایل‌های دیگر هم دیده بودیم. کوچک شدن نوار آدرس - برای بازتر شدن صفحه هنگام دیدن متن و عدم احتیاج به آن - هم از دیگر بهبودهای سافاری است. همچنین در سافاری یکسری فیلترهای جدید مفید قرار داده شده از جمله یک فیلتر برای دیدن مطالبی که دوستان کاربرد در توییتر به اشتراک گذاشته‌اند و ری‌توییت کردن آن‌هارا راحت کرده است. Airdrop این امکان که بتوان بین دستگاه‌های مختلف مک یک فایل را به اشتراک گذاشت قبل از این با معرفی AirDrop اجرایی شده بود. در واقع کاربران دو دستگاه مک می‌توانستند در سیستم عامل Lion یک فایل را از طریق Airdrop برای یکدیگر بفرستند. حالا اپل این امکان را را به iOS 7 هم اضافه کرده است. به این ترتیب می‌توان بین دو گوشی که هر دو مجهز به iOS 7 باشند فایل جابه جا کرد. به این منظور باید هر دو دستگاه بلوتوث و وای فای شان را روشن کرده باشند. این امکان فقط روی آیفون ۵ ، نسل چهارم آی‌پد، و آی پد مینی کار می‌کند. در واقع امکان اتصال ارتباط بین دو کاربر از طریق ساخت یک شبکه اد هاک لوکال صورت می‌گیرد. بنابراین برای به اشتراک گذاشتن یک عکس شما دگمه Share را کلیک می‌زنید و افرادی که قادر به ارسال فایل برای آن‌ها هستید را می‌بینید با ارسال عکس دوستان شما پیغامی را روی دستگاه مجهز به iOS 7 خود دریافت می‌کنند که می‌توانند دریافت فایل را تایید یا ملغی کنند. ارسال و دریافت از طریق وای فای و بلوتوث هر دو دستگاه انجام می‌شود. دوربین و برنامه عکاسی اپل در این بخش سعی کرده یکسری امکانات به برنامه دوربین قبلی خود اضافه کند یکی از آنها فیلتر زنده است که تصاویر را قبل از عکاسی در فیلتر مربوطه مشاهده کنید. یک بهبود جالب که در این بخش داده شده این است که دسترسی به ویدیو، دوربین عکاسی، عکاسی پانوراما و عکس مربع ( قطعا برای علاقه‌مندان به اینستاگرام) به راحتی حرکت انگشت از سمت چپ به راست شده است. امکان کپی کردن یک عکس در هنگام مرور انبوه عکسها هم یک امکان کاربردی کوچک و البته جالب است. 


فیلترینگ زنده و دسترسی راحت به بخش‌های ضبط ویدیو و یا دوربین عکس امکان جذاب iOS7 است یک امکانی که در بخش دوربین iOS 7 فقط برای آیفون ۵ اس وجود دارد امکان انتخاب بهترین تصویر ( با عکسبرداری مکرر ۱۰ فریم در ثانیه ) است. همچنین در آیفون ۵ اس امکان اسلوموشن ( ۱۲۰ فریم درثانیه) نیز وجود دارد. iTunes Radio امکان گوش دادن به ایستگاه انتخابی و لیستی از آهنگ‌ها شبیه کاری که سرویس‌هایی چون پاندورا، گوگل موزیک، اسپاتیفای ، Slacker Radio پیش ازاین ارایه کرده‌اند. رادیو آیتونز را می‌توانید در برنامه Music ببینید. Siri دستیار صوتی اپل که ما مطمئنیم کسی اساسا از آن زیاد استفاده نمی‌کند هم بهبودهایی پیدا کرده است. یکی از مهمترین آن‌ها این است که سوالی را که شما از سیری می‌پرسید را می‌توانید ادیت کنید و به این ترتیب اگر بدفهمی این وسط به واسطه زبان گوینده یا گوش گیرنده وجود دارد را اصلاح کنید. صدای گوینده‌ها هم عوض شده و حالت انسانی تری به خود گرفته است. یک انیمشین که طول موج صدا را نشان می‌ٔدهد هم در هنگام ضبط سوال شما روی تصویر دیده می‌شود که جدید است و البته سرعت پاسخ دهی به سوالات و نمایش آنها نیز بهبود چشمگیری پیدا کرده است. سیری همچنین دایره سوالاتش و کاربردهایش را هم وسیع‌تر کرده است. مثلا حالا می‌توان با استفاده از سیری یک پست در فیس‌بوک گذاشت یا یک جمله توییت کرد یا یک برنامه را باز کرد و بالاخره یک تنظیمی را در دستگاه انجام داد. به نظر ما تغییر تنظیمات خیلی امکان جالبی است که با سیری می‌توان انجام داد. مثلا می‌توان به سیری گفت که بلوتوث را خاموش کند. شما همچنین می‌توانید از سیری بخواهید تا در ویکی‌پدیا یا توییتر جست و جو کند. 
برنامه آب و هوا متناسب با هوا پس‌زمینه‌اش عوض می‌شود. فیس تایم با صدا چه کسی می‌تواند از فیس‌تایم ناراضی باشد؟ امکان فوق‌العاده‌ای که حالا فقط وابسته به تصویر نیست و می‌توان با یک نفر دیگر صرفا از طریق صدا ارتباط برقرار کرد. به نظر می‌رسد باید این موضوع یک ضربه جدی به برنامه‌هایی چون وایبر باشد. نکته جالب اینکه در هنگام مکالمه با یک نفر دیگر در این حالت می‌توان صدای زیرین موسیقی را هم زیر مکالمه شنید. مولتی تسکینگ دوبار کلیک کردن روی دگمه هوم تا پیش از این مولتی تسکینگ را در اختیار کاربر قرار می‌داد. حالا برای هر آیکون برنامه یک صفحه هم باز شده که از طریق آن می‌توان آن را برنامه را به راحتی و با کشیدن آن به سمت بالا بست. البته باز هم امکان جدیدی نیست و شبیه کاری است که در آندروید هم برای بستن برنامه‌ها انجام می‌شود. یک امکان خوبی که در مولتی تسکینگ اضافه شده این است که برنامه‌ قبلی در حافظه است و به سادگی می‌توان ان را در لیست مولتی تسک‌ها در دسترس دید. این به خصوص برای زمانی که کاربر روی دو برنامه خاص کار می‌کند بسیار کاربرد دارد. 
مولتی تسکینگ :‌ حالا به سادگی می‌توان برنامه‌های اضافی را بست. نقشه اپل بهتر است همچنان فعلا درباره اش حرفی نزنیم. و چیزهای دیگر نمی‌توان تا اینجا آمد و به صداهای زنگ‌ هشداری که اپل روی این نسخه از iOS 7 قرار داده اشاره نکرد. به تبعیت از چهره این صداها نیز بسیار ملودیک و خلاصه شده‌اند. رنگآمیزی موسیقیایی جذابی دارند و در عین حال بسیار ساده‌اند. برنامه آب وهوای یاهو امکان دیدن آب و هوای چند شهر را همزمان در یک نگاه می‌دهد.در بخش پیام‌ها شما می‌توانید با کشیدن متن گپ و گفت به سمت چپ زمان ارسال یا دیده شدن دقیق هر کدام از پیام‌ها را ببینید. چه دستگاه‌هایی روی iOS 7 کار می‌کند؟ آیفون ۴ ، ۴ اس ، ۵ ، ۵ سی ، ۵ اس با این سیستم عامل کار می‌کنند. همچنین iOS 7 روی آی پد ۲ ، مینی، و آی‌پدهای جدیدتر کار می‌کند. این سیستم عامل با نسل چهارم و پنجم آی پاد هم سازگار است. اما سوالی که مطرح است این است که چه امکاناتی از iOS 7 روی دستگاه من کار می‌کند. این موضوع در جدول زیر قابل مشاهده است:

:: موضوعات مرتبط: دانش , موبایل , فناوری ,
:: برچسب‌ها: موبایل , سافاری , آی , او , اس , سیستم , عامل ,



مطالب مرتبط با این پست
.



می توانید دیدگاه خود را بنویسید

کد امنیتی رفرش