close
چت روم
امر به معروف

آخرین مطالب



تهدید تولید ملی
در دنیایی که مسابقه تولید محصولات و کالاهای مختلف روز به روز سرعت بیشتری می گیرد و یکی از دلایل این سرعت افزایش رفاه و آسایش مصرف کننده می باشد، نکته قابل توجه سرازیر شدن سیل عظیم این تولیدات از کشورهای دیگر به داخل کشور ما است.
اینکه چقدر برنامه ریزان و سرمایه داران کشور نسبت به این قضیه مسئولند و در جهت رفع آن برنامه ریزی کرده اند خود مقوله ای است که جای بحث زیادی دارد، ولی تک تک ما به عنوان مخاطب و مصرف کننده این محصولات جا دارد از خودمان بپرسیم که:
خرید این کالاها به چه میزان به صنعت و اقتصاد داخلی ما لطمه می زند؟
به چه میزان به زندگی میلیونها نفری که به صورت مستقیم و غیر مستقیم با صنعت داخلی در ارتباطند لطمه می زند؟
به چه میزان به آسایش و رفاه اجتماعی لطمه می زند؟
به چه میزان ... ؟
مجموعه حاضر تلاشی است برای بیان این مسائل در قالب تصویر.


در ادامه

دنباله نوشتار...

ضرر قلیان بیشتر از سیگار

ضرر قلیان بیشتر از سیگار
کشیدن یک یا دو بار قلیان در روز، فرد استفاده‌ کننده را دچار اعتیاد می ‌کند، در حالی ‌که تصور غلط جامعه این است که دود حاصل از قلیان از آب رد می‌ شود و مواد سمی آن از بین می‌ رود...
ششمین کنگره ی سراسری بیماری‌های ریه بهانه‌ای بود تا متخصصان یک بار دیگر اعلام کنند که خطرات قلیان، اگر بیشتر از سیگار نباشد، کمتر نیست.
بقیه در ادامه...

دنباله نوشتار...

سبک زندگی اسلامی/ نگاه به نامحرم
افسران - سبک زندگی اسلامی/ نگاه به نامحرم
افسران - سبک زندگی اسلامی/ نگاه به نامحرم

به نظرم نوع برخورد حضرت آقا با یک نامحرم الگوی خوبی برای همه است 
به نوع برخورد و نگاه های ایشان دقت کنید 
نظر فراموش نشه
دنباله نوشتار...

پوشش زنان ایران از باستان تا عصر کنونی

حجاب در لغت به معنای پوشیدن و پرده به کار رفته و در هیچ موردی اصالتاً به نوع و سبک لباسی که پوشیده می‌شود ، اطلاق نشده است. اگر چه حجاب با پوشش اسلامی‌یکی از دستورات حکیمانه و سعادت بخش دین مبین اسلام است که از هنگام اسلام آوردن مردم ایران در دو قرن نخست هجری، توسط اهالی این سرزمین مورد پذیرش واقع شده ، ولی تحقیقات نشان می‌دهد که جایگاه حجاب در ایران از زمانهای پیشتر شناخته شده بوده و به نوعی دیگر حجاب و پرده نشینی زنان مرسوم بوده است. چه این که شرایط حاکم بر انتخاب لباس می‌تواند نشأت گرفته از موقعیت فرهنگی و شرایط اقلیمی‌باشد. 

یکی از شاخه‌های شناخت فرهنگ ادوار گذشته هر تمدنی، تاریخ لباس و پوشاک است. مردان ایرانی در تمامی‌ادواری که نشانه‌هایی از پوشش آنها در دست داریم، نیز حجاب در معنای مخالف برهنگی را داشتند و اصولاً برهنگی در فرهنگ ایرانی امری مذموم به شمار می‌رفته است. شاید این مفهوم را هنگام مقایسه با تمدنهای همزمان با تمدن ایرانی بهتر درک کنیم.

ویل دورانت معتقد است نقش پوشش و حجاب زنان در ایران باستان چنان برجسته‌ است که می‌ توان ایران را منشاء اصلی پراکندن حجاب در جهان دانست.

بررسی پوشش مردان و زنان ایرانی نه تنها ما را با ظاهر افرادی که در گذشته زندگی می‌کردند، آشنا می‌کند، بلکه شناخت بسیاری از مسایل مانند انواع بافته‌های نساجی نوع و طرح آنها و خیلی موارد دیگر را به ما می‌دهد.
ایرانیان از عهد کهن تا چندی پیش درباره لباس پوشیدن تغییر نگرش اساسی نداشته اند، اگر چه در گذر زمان سعی کرده اند شیوه لباس پوشیدن را متناسب با شرایط متغیر زمانه خود هماهنگ سازند، ولی در مجموع متفاوت تر از ساکنان کشورهای اروپایی بوده اند. سنگ نگاره‌های به جا مانده از عهد باستان هم نشان می‌دهد که جوامع شرقی از جمله ایران و مناطق دیگر همچون تمدن «تدمر» در سوریه علی رغم تأثیرپذیری از معماری یونانی و رومی، باز هم حال و هوای شرقی خود را حفظ کرده اند که این در سنگ نگاره‌ها و پیکرهای تقریباً پوشیده از لباس به یادگار مانده از آن دوران خود را نشان می‌دهد.
تاریخ لباس بخشی از تاریخ تمدن است که در آن تحولات شکل و فرم لباس از قدیمی‌ترین ایام تا زمان خاصی مورد بررسی و مطالعه و تحقیق قرار می‌گیرد و با تغییر این نوع پوشاک رفتارهای فرهنگی و اجتماعی آن جامعه نیز دستخوش تغییر و تحول می‌گردد. در هر جامعه مطالعه این بخش از تاریخ رازهای نهفته ای در مورد مردم آن دوران را برای ما روشن می‌سازد.

 تاریخ1

2تاریخ

تاریخ3

تاریخ

تاریخ

تاریخ

تاریخ7

تاریخ8

تاریخ9

تاریخ

تاریخ11

تاریخ12

تاریخ

تاریخ

 

 

 

دنباله نوشتار...

نقش نوجوانان در نهضت عاشورا

در جنگ‌ها، اگر نیروهاى نظامى در برابر یکدیگر قرار بگیرند، مردم تلفات جانى و مالى آن را عادى مى دانند و عواطف آنان جز براى مدتى کوتاه برانگیخته نمى شود. با این حال، اگر جنگ به شهرها و مناطق غیرنظامى سرایت کند و زنان و کودکان و نوجوانان و افراد بى طرف، طمعه آتش جنگ شوند، حتى انسان‌هاى سنگ دل و بى عاطفه نیز عاملان آن را سرزنش مى کنند. در واقعه عاشورا، کودکان و نوجوانان همپاى بزرگ سالان، نقش مؤثرى ایفا کردند که در سه جنبه قابل بررسى است:


الف) زنده نگه داشتن یاد عاشورا 
شهادت و اسارت کودکان و نوجوانان در کربلا، دلِ سنگ را مى شکند و دیده هر خشک چشمى را تر مى کند و این مسئله، سبب زنده نگه داشتن یاد و خاطره عاشورا مى شود.ب) هدایت گنه کاران 
شهادت کودکان و نوجوانان سبب هدایت گنه کاران مى شود؛ زیرا عواطف آنها را برمى انگیزد و آنها را متأثر مى سازد و اشکشان را جارى مى کند. آشکارا است که اشک چشم، آلودگى‌هاى دل را شست وشو مى دهد و هنگامى که این مسئله تکرار شود، سرانجام چشم دل او باز مى شود و چراغ پر فروغ هدایت و کشتى نجات را مى بیند و به آن سو حرکت مى کند.ج) پیام رسانى نهضت عاشورا 
کودکان و نوجوانان عاشورا یا جنگیدند و به شهادت رسیدند یا به اسارت درآمدند و پیام نهضت عاشورا را به مردم رساندند.

نوجوانان عاشورا (3)-تاریخویژگى‌هاى الگویى کودکان و نوجوانان عاشورایى
الگوپذیرى و سرمشق گرفتن از رفتار دیگران از ویژگى‌هایى است که به حکم آفرینش در وجود انسان به ودیعه نهاده شده است. این ویژگى در گروه سنى کودک و به ویژه نوجوان نمود بیشترى دارد. به همین دلیل، در این قسمت، برخى از ویژگى‌هاى کودکان و نوجوانان حاضر در کربلا را که قابلیت الگودهى به کودکان و نوجوانان امروزى را دارند، بیان مى کنیم:الف) ولایت پذیرى 
 نوجوانان عاشورایى، تسلیم مطلق امامِ زمانِ خود بودند و در راه دفاع از امام و آرمان‌هاى او تا پاى فداى جان پیش رفتند.
ب) عشق به شهادت
یکى از الگوهاى رفتارى آنان، عشق به شهادت و نهراسیدن از مرگ بود. هنگامى که امام حسین علیه السلام نظر قاسم بن الحسن علیه السلام را درباره مرگ مى پرسد، مى گوید: «عموجان! مرگ در راه خدا و در رکاب تو، نزد من از عسل شیرین تر است».
پیام:
معنى شهادت را درک کنیم.
از سختى‌ها و مرگ نهراسیم.
مقام و رتبه شهید را بشناسیم.ج) شجاعت و شهامت
نوجوانان عاشورایى با وجود کمى سن، مردانه در مقابل دشمن وحشى و سنگل دل ایستادند و جنگیدند. آنان هنگامى که پاى در میدان نبرد مى گذاشتند، با شجاعت هرچه تمام، ابتدا خود را معرفى مى کردند و سپس در میدان جنگ ده‌ها مرد جنگى را از پاى در مى آوردند.قاسم بن الحسن علیه السلام ، هنگامى که به میدان مى رود، با جسارت هرچه تمام، خود را چنین معرفى مى کند: «اگر مرا نمى شناسید، پس بدانید من فرزند امام حسن علیه السلام نوه پیامبر اسلام صلى الله علیه و آله هستم.به روایتى، وى در میدان جنگ، ۳۵ مرد جنگى را از پاى درآورد.عون فرزند حضرت زینب علیهاالسلام نیز در میدان جنگ چنین مى گوید: «اگر مرا نمى شناسید، من پسر جعفر طیارم! آن شهید راستینى که در بهشت مى درخشد و با بال سبزى که خداوند به او عطا فرموده است، پرواز مى کند. این افتخار، براى من و او در محشر کافى است».او ۲۱ سپاهى را به دوزخ فرستاد.پیام:
در برابر دشمنان باید شجاع بود.
در برابر سختى‌ها و مشکلات زندگى باید با شهامت و دلیرى ایستادگى کرد.
در برابر توطئه‌هاى دشمن باید از تمامى وسایل ممکن استفاده کرد.د) رعایت ادب و اجازه گرفتن از بزرگ تر 
تمامى نوجوانان حاضر در کربلا، هنگامى که قصد رفتن به میدان را داشتند، نزد امام حسین علیه السلام آمدند و از ایشان اجازه گرفتند.پیام:
همواره و در تمامى لحظات باید به بزرگ تر از خود احترام گذاشت.
در انجام کارها به ویژه کارهاى مهم باید به بزرگ ترها اطلاع بدهیم.
در انجام کارها، بر بزرگ ترها پیش دستى نکنیم.توجه به نماز و ارتباط با خدا
کودکان و نوجوانان عاشورایى در سخت ترین لحظات، نماز به جاى آوردندفرزندان مسلم پیش از شهادت، از قاتل خود درخواست کردند که نماز بخوانندهنگامى که او اجازه داد، وضو گرفتند، دو رکعت به جاى آوردند و دست به مناجات با خدا برداشتند و گفتند: «اى خداوند حى داور! بین ما و این مرد، تو خود، داورى فرما!».پیام:
هیچ گاه نماز را ترک نکنیم.
نماز، بهترین راه ارتباط با خداست.
نماز در مشکلات، تسلى دل و مایه صبورى و بردبارى است.ز) معرفت بالاى دینى و جانبازى در راه اسلام
شناخت حق از باطل و معرفت بالا، نسبت به تعالیم دین و آشنایى با انحراف دین از ویژگى‌هاى آنان بود. محمد با اینکه نوجوانى بیش نیست، هنگام رجزخوانى در میدان جنگ مى گوید: «از دشمنان کوردل و پستى که به جنگ ما آمده و دستورهاى قرآن را وارونه کرده و کفر و طغیان را آشکار کرده اند، به خداوند شکایت مى کنم. سپس شجاعانه جنگید و به همراه عون به شهادت رسید.امام محمد باقر علیه السلام که در کربلا کودک خردسالى بیش نبود، وقتى یزید تصمیم به کشتن پدرش امام سجاد علیه السلام مى گیرد و نظر مشاورانش را در این زمینه مى خواهد و آنها پاسخ مثبت مى دهند، به یزید مى فرماید: «اى یزید! اینها براى خوشایند تو، برخلاف هم نشینان فرعون رأى دادند. آن گاه که فرعون درباره موسى و‌هارون با آنها مشورت کرد، گفتند: موسى و برادرش را مهلت بده! اما اینان راى به کشتن ما دادند و این بى علت نیستیزید گفت: علت آن چیست؟ 
فرمود: «آنها عاقل بودند و اینها نادان؛ زیرا جز حرام زادگان، پیغمبران و فرزندان آنان را نمى کشند.» یزید سر به زیر انداخت و از کشتن امام سجاد علیه السلام صرف نظر کرد.پیام:
باید از مفاهیم دینى درک عمیق پیدا کرد.
باید اطلاعات و معلومات دینى خود را بالا ببریم.
در برابر توطئه‌هاى دشمن باید هشیار باشیم.ح) حس مسئولیت نسبت به کوچک تر از خود
هنگامى که قاتل مى خواهد سر فرزندان مسلم را از تن جدا کند، برادر بزرگ تر ابتدا از قاتل مى خواهد که چون مادر، برادر کوچک تر را به او سپرده است، ابتدا او را بکشد تا شاهد کشته شدن برادر کوچک تر خود نباشد.پیام:
علاقه و محبت شدید نسبت به برادر.
وظیفه شناسى و احساس مسئولیت نسبت به کوچک تر از خود.ط) وفادارى
کودکان و نوجوانان عاشورایى، با وجود کوچکى و کمى سن، وفادارترین نوجوانان جهان بودند؛ زیرا آنانى که توان جنگیدن و مبارزه نظامى را داشتند، در رکاب عموى خود جنگیدند تا به شهادت رسیدند و آنانى که توان مبارزه را نداشتند، به اسارت درآمدند و پیام مظلومیت و حقانیت شهداى کربلا را به گوش جهانیان رسانیدند.
پیام:
به عهد خود وفادار باشیم.
در امور مورد رضایت حق تعالى نسبت به اقوام، دوستان و یاران، باوفا باشیم و آنها را در لحظه‌هاى سخت تنها نگذاریم.


الگوگیرى نوجوان امروز از نوجوان عاشورایى

تاریخ06



نوجوان امروز، در هشت سال دفاع مقدس ثابت کرد که هم چنان وفادار است، عاشورا را فراموش نکرده و در راه حفظ دین و وطن، حاضر به هر نوع جانبازى است. نوجوان عاشورایى، الگوى محمدحسین فهمیده و بهنام محمدى است که هیچ هراسى از مرگ نداشتند و با اراده خود، شهادت را انتخاب کردند.نوجوان امروز، نوجوان فلسطینى است که سال‌هاست با سنگ و چوب، در مقابل سربازان رژیم اشغال گر قدس ایستادگى کرده است و پیام رسان مظلومیت مردم فلسطین به گوش جهانیان است. نوجوان فلسطینى همچون قاسم، محمد، عون و… از مرگ نمى هراسد و جان خود را در راه دفاع از آرمان‌هایش فدا مى کند.نوجوان امروز، تمام تلاش خود را به کار مى گیرد تا در عرصه‌هاى علمى، توانایى خود را به جهانیان ثابت کند و با کسب رتبه‌هاى بالا در مسابقه‌هاى علمى، پیام قدرت و توان مندى نوجوان مسلمان را به گوش جهانیان برساند.

دنباله نوشتار...

گزارش تصویری شب هشتم محرم 92 - دسته پائین شهر سمنان - اختصاصی

بقیه تصاویر در ادامه...

دنباله نوشتار...

شبهات محرم

چرا امام حسین(ع) مانند امام حسن(ع) صلح نکرد بلکه با یاران اندکش برضد یزیدیان جنگید؟

اوّلین و آخرین شهید کربلا چه کسانى بودند؟

چرا مراسم عزاداری امام حسین(ع) پیش از شهادت ایشان صورت می‌گیرد؟

امام حسین(ع) چند همسر داشت واسامی آنان چه بود؟ آیا در کربلا حضور داشتند و اهل چه شهری بودند؟

تاسوعا و عاشورا به چه معنا است وآیا قبل از شهادت امام حسین (ع)تاسوعا و عاشورا وجود داشت؟

حضرت زینب تا چه مدت در اسارت بود و چه زمانی آزاد شد؟ زندگانی ایشان پس از آزادی چگونه بود؟


برای دیدن جواب سوالات به ادامه مطلب بروید...

دنباله نوشتار...